Navigáció

Blog: Gondolatok a Fővárosról

, 117 olvasás, nagyvendel , 0 hozzászólás

Gondolat

Eltellett némi idő, s most újra itt állok a téren, amit már nem Moszkva térnek hívnak, az idők szavára hallgatva megváltozott minden. Eltűnődöm a dolgokon, hány csoportot, és hány száz embert hoztam fel egy vidéki kisvárosból kirándulni a fővárosba, s leszálltunk a Déli Pályaudvaron a vonatról, és átgyalogoltunk a legkedvesebb úti célunkhoz, a Budai Várhoz.

Szekszárdi emberként elég ritkaságszámba ment hogy feljutottunk Budapestre, de történelmet és irodalmat, művészetkedvelőként előre olvastunk, s tudtuk hová megyünk és mit kell megnézni hogy, ne válljunk szakbarbárrá. Tehát, készültünk az útra.
Elsőként, és legegyszerűbben az Ostrom utcán haladtunk felfelé, kellően meghatódva, hiszen ez az utca sokat látott meredélyén felhaladva, eltűnődhettünk, milyen sok történelmi eseményt láthatott ez az útvonal és hány ezer ember halhatott meg, mire felért a Bécsi kapuig, hiszen mindig a legvéresebb helyszín volt a várkapu ostromlása, és megvédése.
Na és a kapu.... ki tudja megmondani, hány király, királyné járhatott a kapuk alatt, királyok lába nyomán járunk, és milyen sok híres ember, tudósok, államférfiak, híres dámák, vitézlő katonák léphették át itt a város és a budai vár falait.
Nem is beszélve a sok ismeretlenségbe homályosodott polgárról, iparosról, kereskedőről és e falak közt menedéket kereső egyéb lakosságról.

Ha tudni akarunk valamit a megismerni kívánt városról, elsőképp a múltját, történelmét kell felidéznünk.
Aki a múltat nem ismeri, a jelent nem érti.

Kik lakták régen, és milyen népek fordultak meg itt jó szándékkal és akár hódító szándékkal, valamilyen nyomot mindig hagytak maguk után.
Akár ismerhetjük leírásokból, vagy cselekedeteikből, de emléket állíthatnak a fennmaradt házak és paloták, s egyéb helyszínek is.
A történelem lépten nyomon kapcsolódik ismereteinkhez, és felismerhetjük a történeteket idéző helyszíneket, mint a Mátyás templomot, a díszteret, Táncsics Mihály börtönének helyét, az utolsó budai pasa elestének színhelyét. Mindenfelé csodákat láthat az ember, akár ha csak a külső helyeket szemléli. A Vár épületeinek belső tere is sok tárgyat őriz a múltból, festők képeit, könyvek ezreit és kiállításokat, melyek csak itt láthatóak.

Lenézve a Dunára, csodálatos panoráma tárul elénk, dicsérve az akkori emberek tudását és szépérzékét, a stratégiai és művészi egyveleg még most is lenyűgöző egységét. Nem csoda, hogy olyan sok nép el akarta foglalni ezt a büszkeséget, tatár, török, német, osztrák, orosz, s büszkén mondhatjuk ma is, áll még hős Buda vára.

Letekintve a Halász bástyáról, szinte láthatjuk magunk előtt az ostromló törököket, a várat visszafoglaló magyar vitézeket, a honvédeket, Henczi osztrákjait, a csellel bevonuló Janicsárokat, a Dunán felúsztatott zsákmányoló hajókat.

A Halászbástyáról lenyűgöző látvány a hidak sokaságának csodás varázsa.
Történelmet, és emberi sorsokat idéz a szigetek emlékezete.
Másik oldalon pedig a Vérmező sokat látott síkja..
Mindezek a történelmünket felidéző látványosságok, csak töredékei a világváros által kínált látnivalóknak.
Meséltem még a vezetésem alatt állóknak, hogy mit hol lehetne még megtalálni akár a Népligetben, vagy a Városligetben, vagy a különféle sugárutakon is. Nem beszélve a sokféle színházról, múzeumról.

Szinte lépten-nyomon találhatunk irodalmi és történelmi házakat, emlékeket. Érdekes dolog felkutatni a történelmi személyek lakhelyeit, alkotásaik színhelyét, vagy akár végzetük helyeit.

Budapestet megismerni sok idő kell, céltudatosan lehet birtokba venni. Világváros. Szépségével, múltjával és jelenével vár mindannyiunkat, bárhol is élünk a világban.

Megjegyzés: Vidékről feljőve...
Idegenvezetői visszaemlékezéseimből...
2017.október 10.

Kinyomtatom

Regisztrálj!

Csak regisztrált felhasználó írhat hozzászólást. Ha véleményed van a műről, regisztráld magad oldalunkon, és írd le!