Navigáció


RSS: összes ·




Próza: "Stroryteller" hullám…

, 646 olvasás, katona , 9 hozzászólás

Elmélkedés

… a műszaki és a gazdasági szakirodalomban

Villamosmérnök és közgazdász lévén sokat olvasom a műszaki és gazdasági szakirodalmat és azt veszem észre, hogy az általában irodalmi szempontból száraz, unalmas szakirodalom az utóbbi években "gyors ütemben közelít a szépirodalomhoz". A közeledés abban nyilvánul meg, hogy a műszaki és gazdasági szakcikkekben és könyvekben egyre több, a magyarázatnak szánt kis történet, a strory.
Azt is állíthatom, hogy hasonló tendencia figyelhető meg a műszaki és gazdasági tudományos konferenciákon is, ahol az előadók egyre több, kis történettel próbálják színesebbé, érdekesebbé és nem utolsósorban érthetőbbé tenni mondanivalójukat.
A jelenség vizsgálata során azt állapítottam meg, hogy a műszaki, gazdasági szakemberek általában akkor fordulnak a "történet-mesélés" módszeréhez, ha a mondanivalójukat egzakt fogalmakkal nem, vagy csak nagyon hosszadalmasan, vagy nehezen tudnák leírni.

Íme, itt van egy jó példa a "történet-mesélés" alkalmazására:

"Az érzelmi intelligencia a legtöbb ember számára csak egy elvont fogalom, és valójában "nem tud vele mit kezdeni".
A BUSINESS-FLOW az érzelmek tudatos üzleti alkalmazásával foglalkozik, ezért a részletek tárgyalása előtt az érzelmi intelligenciát célszerű egy kicsit "emberközelbe" hozni.
Ezt a célt szolgálja az "ÉRZELMI INTELLIGENCIA FŐBB PILLÉREI" megértését segítő, négy jellegzetes érzelmi szituációt leíró kis történet, melynek alapján könnyebben mutatható be az érzelmi intelligencia hat legfontosabb megnyilvánulása, amit az eredményes vállalatvezetéshez célszerű "volna" figyelembe venni.

A. Story (DANIEL GOLEMAN)
"Egy elegáns angol üzletember a Temze partján egy üres babakocsi mellett álló kislány Temzébe néző rémült tekintetének hatására ruhástól beugrik a Temzébe és ezáltal megmenti egy gyermek életét. Az üzletember elmondása szerint cselekedete belső ösztönei szerint történt, tehát az érdem nem az ő tudatos magatartásáé."

B. Story (CSIKSZENTMIHÁLYI MIHÁLY)
" Az igazán nagysikert elért művészek és üzletemberek egybehangzóan azt mondják, hogy a sikerük pontos okát "képtelenek" meghatározni, mert csak "úgy maguktól jöttek azok a gondolatok és mozdulatok, amik végső soron a győzelemhez vezettek"

C. Story (xy)
"Egy balesetben a koponyáján megsérült ember agyának egy részét el kellett távolítani. A műtét jó sikerült és az illető teljesen meggyógyult, "csak" az érzelmi képességeit veszítette el, mert a kioperált agyrész az érzelmi központ volt. A teljesen felgyógyult ember, nem tudott teljes életet élni, mert úgy elveszette döntési képességét, hogy az is sok időben telt neki, hogy eldöntse, hogy a szobából kivezető két ajtó közül melyiket menjen ki"

D. Story (ANDREW GROVE)
"Egy rendkívül nagy értékű üzlet elnyeréséért folyó tender döntőbírái olyan jónak találták a két legjobb pályázatot, hogy több próbálkozás után sem tudtak döntést hozni. A döntő bizottság elnöke, egy kis türelmet kért, hogy további információkat szerezzen be. Az elnök kiment a bizottság titkárnőjének irodájába és a titkárnőtől megkérdezte, hogy szerinte melyik pályázat a jobb. A titkárnő azonnal rávágta, hogy a B pályázat a jobb. A titkárnő elmondása szerint a B pályázat képviselői olyan aranyos, udvarias emberek, hogy még virágot is hoztak neki, míg az A csapat képviselői, "beképzelt majmok", akik még normálisan köszöni sem tudtak neki.
A bizottság elnöke bement a bizottsághoz és B pályázatot hirdette ki nyertesnek."

A négy történetből levezethető az érzelmi intelligencia, alábbi legfontosabb hat pillére:

AZ ÉRZELMI INTELLIGENCIA FŐBB PILLÉREI:

1. Érzelem nélkül nem vagyunk képesek dönteni! (C-D Story)
2. A legjelentősebb cselekedeteink a tudatos tudatunk kontrollja nélkül, érzelmeink által vezérelve történnek! (A-B Story)
3. Érzelem nélkül nem tudunk sikeresek lenni! (C-B Story)
4. Számos apró dolognak döntő jelentősége van! (B-D Story)
5. Az érzelmi tudástőke életet ment, sikerre visz! C-A Story)
6. Az érzelmi kommunikációnak döntő jelentősege van az életünkben! (D-A Story)

Az IQ dominanciájú vállalatvezetési módszerek sajnos egyáltalán nem, vagy nem kellő mértékben számolnak az érzelmi intelligencia tudatos alkalmazási lehetőségeivel és ezért gyakran nem lehetnek eredményesek.
A BUSINESS-FLOW elvre épülő vállalatvezetési módszerek éppen azáltal tudnak kimagaslóan eredményesebbek lenni, mint az IQ dominanciájú módszerek, mert tudatosan építenek az érzelmi tényezők meghatározó szerepére."

Megjegyzés: Oxford, 2010.03.03.

Kinyomtatom


Regisztrálj!

Csak regisztrált felhasználó írhat hozzászólást. Ha véleményed van a műről, regisztráld magad oldalunkon, és írd le!

Még nem vagy tagunk?


Kapcsolódó linkek

· Témakör: Elmélkedés
· Kategória: Próza
· Írta: katona
· Jóváhagyta: Medve Dóra

A szerző utolsó 30 műve:


Tagjainknak

Online látogatók:
Látogató: 238
Regisztrált: 2
Kereső robot: 36
Összes: 276
Jelenlévők:
 · Napfeny
 · Sutyi


Page generated in 0.1663 seconds
Nicknév: Jelszó: Emlékezz